Izabela Eberhart, Beleške
Tema kojoj retko koji intelektualac ikada
poklanja pažnju jeste pravo da se bude lutalica, sloboda da se luta. A ipak je
skitalaštvo oslobođenje, a život na otvorenom putu suština slobode. Imati
hrabrosti da se raskinu lanci kojima nas moderan život sputava (pod izgovorom
da nam nudi više slobode), onda uzeti simbolični štap i zavežljaj i otići!
Onome koji razume vrednost i sladak ukus
usamljeničke slobode (jer, nije slobodan ko nije sam), napuštanje je
najhrabriji i najfiniji čin od svih.
Egoistična sreća ‒ moguće. Ali, onome ko se ukusom naslađuje, sreća.
Biti sam, biti skroman u potrebama, biti zanemarivan, biti stranac koji je svuda
kod kuće, i hodati, silan i sam sa sobom, prema osvajanju sveta.
Zar zdravi putnik, koji sedi pored puta
posmatrajući horizont koji se otvara pred njim, zar on nije apsolutni gospodar
zemlje, voda, pa čak i nebesa? Koji bi kućni čovek mogao da se meri s njim u
moći i bogatstvu? Njegovo imanje nema granica, njegovo carstvo nema zakona.
Nikakav ga rad ne povija prema tlu, jer su sva darežljivost i lepota zemlje već
njegovi.
U našem modernom društvu, nomad je parija „bez
poznatog stalnog mesta boravka ili prebivališta“. Dodavanjem ovih nekoliko reči
imenu bilo koga čiju pojavu smatraju nepravilnom, oni koji stvaraju i
primenjuju zakon mogu odlučivati o čovekovoj sudbini.
Imati kuću, porodicu, prijatelje, imanje ili
javnu funkciju, imati određena sredstva za život i biti koristan točkić u
socijalnoj mašineriji, sve te stvari deluju kao da su potrebne, čak i neophodne
ogromnoj većini ljudi, uključujući i intelektualce, uključujući čak i one koji
o sebi misle kao o potpuno oslobođenima. A ipak su te stvari samo drugačiji
oblik ropstva koji nastaje od dodira sa drugima, posebno od propisanog i
produženog dodira.
Uvek sam sa divljenjem, ako ne i sa
zadivljenošću, slušala objave građana koji su govorili kako su proveli dvadeset
ili trideset godiina u istom delu grada, ili čak u istoj kući, i koji nikad
nisu bili van rodnog mesta.
Ne osećati mučiteljsku potrebu da se lično sazna
i vidi šta je tamo, iza tajanstvenog plavog zida horizonta, ne smatrati
uređivanje života monotonim i depresivnim, gledati beli put koji vodi u
nepoznatu daljinu bez osećanja zapovedničke nužnosti da mu se prepusti i da se
krene njime i poslušno sledi preko planina i dolina! Kukavičko uverenje da
čovek mora ostati na jednom mestu previše podseća na neupitanu pomirenost
životinja, tegleće marve otupljene ropstvom, a ipak uvek voljne da prihvati
uprezanje.
Postoje granice svakog područja, i zakoni koji
uređuju svaku organizovanu snagu. Ali, skitnica poseduje čitavu ogromnu zemlju
koja se završava samo u nepostojećem horizontu, a njegovoo kraljevstvo je
neopipljivo, jer su vladavina nad njim i uživanje u njemu stvari duha.
Prevela Zukrija Nadur
Prevela Zukrija Nadur
COMMENTS