***
Ne znamo ni gde je umro.
Ne znamo ni kako je izgledao. Portreti koji nam se predstavljaju kao Homerovi, nepouzdani su. Oni ponajviše svedoče o tome kako je ovaj ili onaj vajar zamišljao velikog pesnika, a ponajmanje o tome da je taj pesnik bio živ čovek koji se zvao Homer.
U poslednje vreme helenisti kažu kako „Homer” nije čak ni osobeno ime. To je sinonim za „rapsodos”, sastavljač.
Tako je Homer gotovo sasvim nestao i pretvorio se, u najboljem slučaju, u „Majstora Ilijade i Odiseje”, bezimenog, kao što su i srednjovekovni graditelji i slikari bili bezimeni. Samo što Homer nije morao da čeka Srednji vek kako bi dobio ime koje će ga zakloniti: ono je bilo takoreći pod rukom.
To je „Niko” (Outis) iz Odiseje.
Kao da se ista ruka koja je Homerove prethodnike i savremenike gurnula u mrak zaborava zajedno sa njihovim pesmama, još jednom umešala da bi u taj mrak gurnula i samog Homera, i tako ostavila Ilijadu i Odiseju same.
Neki helenisti tvrdili su kako su Ilijada sa svojih 15.696 stihova i Odiseja sa 12.103 stiha suviše velike da bi mogle da budu delo jednog pesnika. Nije tačno. One jesu suviše velike, ali ne za jednog velikog pesnika, već za desetine osrednjih heksametroklepaca.
I zato je Homer morao da nestane: mi ne možemo da zamislimo ličnost pesnika njegove veličine.
( Homer „Skandalon”, 2002)
Izvornik: Scena > 3-4/2002 (XXXVIII)
COMMENTS